Continuant en el descobriment de noves alternatives educatives fa poc vaig trobar un article que parlava de la pedagogia Waldorf i em va semblar molt interessant ja que són maneres diferents d’enfocar l’educació. He tret una mica de informació per conèixer este moviment pedagògic.
La pedagogia Waldorf va nàixer de la necessitat d’educar als fills dels treballadors d’una fabrica de tabac (1919), la fabrica va dedicar part dels beneficis a l’educació dels xiquets i l’encarregat d’aquesta tasca va ser Rudolf Steiner amb l’idea que els nens aprengueren “coneixements vius”; va ser quan va desenvolupar la seua pedagogia basada en el respecte als moments evolutius pels que passa el xiquet fins fer-se adult. Rudolf Steiner va ser el fundador del moviment antroposòfic, que considera l’ésser humà des d’un punt de vista holístic.
La pedagogia Waldorf va nàixer de la necessitat d’educar als fills dels treballadors d’una fabrica de tabac (1919), la fabrica va dedicar part dels beneficis a l’educació dels xiquets i l’encarregat d’aquesta tasca va ser Rudolf Steiner amb l’idea que els nens aprengueren “coneixements vius”; va ser quan va desenvolupar la seua pedagogia basada en el respecte als moments evolutius pels que passa el xiquet fins fer-se adult. Rudolf Steiner va ser el fundador del moviment antroposòfic, que considera l’ésser humà des d’un punt de vista holístic.
"La antroposofía es un sendero de conocimiento que quisiera conducir lo espiritual en el hombre a lo espiritual en el universo. Pueden ser antropósofos quienes sienten determinadas cuestiones sobre la esencia del hombre y del mundo como una necesidad tan vital como la que se siente cuando tenemos hambre y sed"
Rudolf Steiner
L’objectiu de l’educació Waldorf és educar als xiquets cap un desenvolupament clar i equilibrat de tal manera que els pensaments i actes puguen fer front a les situacions pràctiques de la vida, a través de les assignatures de cant, eurítmia (moviment fundat per Steiner), pintura i manualitats.
Però sempre tenint en compte tres etapes vitals de 7 anys cadascuna i molt importants en el desenvolupament dels infants:
* De 0 a 6 anys.
La principal activitat és la imitació de les persones que el rodegen. El que aprenen en esta etapa està en base a la seua imaginació. Per aquest motiu en el jardí de infància Waldorf es fa especial menció al joc creatiu, i a les activitats de tipus pràctiques, sense llibres pròpiament imposats, sinó que seran creats per ells mateixos segons les situacions que vagen vivint.
* De 7 a 14 anys.
Aquesta es considerada l’etapa escolar per excedència, però qualsevol tema a treballar de qualsevol assignatura es presenta de manera viva i imaginativa, amb la finalitat d’estimular la motivació i provocar el vertader interès. El mestre és l’encarregat de mostrar el món a través de la imaginació i durant aquesta etapa permaneix amb ells per conèixer les característiques de cada alumne i poder tractar-lo amb conseqüència.
* De 14 a 21 anys.
És l’etapa de l’adolescència, l’exploració del món es fa de manera que és el propi alumne qui descobrirà la realitat que l’envolta i el docent intenta per noves vies arribar al fons de cadascú dels seus alumnes per poder conèixer bé els interessos i poder actuar en conseqüència.
La finalitat d’aquestes etapes és una comprensió comuna de l’home i de les seues relacions amb la natura i amb el cosmos.
L’objectiu de l’educació Waldorf és educar als xiquets cap un desenvolupament clar i equilibrat de tal manera que els pensaments i actes puguen fer front a les situacions pràctiques de la vida, a través de les assignatures de cant, eurítmia (moviment fundat per Steiner), pintura i manualitats.
Però sempre tenint en compte tres etapes vitals de 7 anys cadascuna i molt importants en el desenvolupament dels infants:
* De 0 a 6 anys.
La principal activitat és la imitació de les persones que el rodegen. El que aprenen en esta etapa està en base a la seua imaginació. Per aquest motiu en el jardí de infància Waldorf es fa especial menció al joc creatiu, i a les activitats de tipus pràctiques, sense llibres pròpiament imposats, sinó que seran creats per ells mateixos segons les situacions que vagen vivint.
* De 7 a 14 anys.
Aquesta es considerada l’etapa escolar per excedència, però qualsevol tema a treballar de qualsevol assignatura es presenta de manera viva i imaginativa, amb la finalitat d’estimular la motivació i provocar el vertader interès. El mestre és l’encarregat de mostrar el món a través de la imaginació i durant aquesta etapa permaneix amb ells per conèixer les característiques de cada alumne i poder tractar-lo amb conseqüència.
* De 14 a 21 anys.
És l’etapa de l’adolescència, l’exploració del món es fa de manera que és el propi alumne qui descobrirà la realitat que l’envolta i el docent intenta per noves vies arribar al fons de cadascú dels seus alumnes per poder conèixer bé els interessos i poder actuar en conseqüència.
La finalitat d’aquestes etapes és una comprensió comuna de l’home i de les seues relacions amb la natura i amb el cosmos.
"Nuestro más elevado propósito ha de ser formar seres humanos libres capaces de impartir desde sí mismos, propósito y dirección a sus vidas”
Rudolf Steiner
Per saber més:
Escola Waldorf en "La Marina" (Benidorm)
Associació de centres educatius waldorf
Articles relacionats.
Pedagogía Waldorf: enseñanza de la lectura a través del arte y los juegos.
No hay comentarios:
Publicar un comentario